HARI-HARI CUTIKU

on Monday, November 30, 2009

Assalamualaikum Wm.Wbt

Sungguh menyeronokkan!Itulah luahan rasa seorang ibu yang berkerja kerana sekarang cuti sekolah yang paling panjang.Dapat bersama-sama anak dan melihat mereka bermain,bergaduh,berlakon,berinteraksi dan macam-macam aksi lagi. Semua aksi mereka dapat disaksikan sendiri.3 puteri 2 putera menyajikan pelbagai watak!Mencabar tugas seorang ibu!Apatah lagi ketiadaan abahnya yang bermesyuarat selama 3 hari!

"Kakak Ijah belum mandi kan!Jom mandi!,"aku memujuk anak ke 4 ku Khadijah Salsabila,apa jawabnya? Anak yang terkenal paling petah berkata-kata"Adik Sumayyah pun belum mandi kan!Kakak Ijah nak main dulu ni"sambil menjeling manja,aduh susah betul bila dia mula memberi alasan."Ummi tengok abangah ni,kacau abangcik main!"Adu anak ketigaku Ibrahim Adham,"Mana ada ummi!Ibrahim tu yang ciwek...."tingkah Muhammad Rushdan anak keduaku.Walau apapun hatiku berbunga mekar dengan keletah mereka.Cuti inilah peluang yang amat dinanti oleh aku dan suamiku untuk mengenali watak2 permata kami. Sekaligus peluang untuk kami langsung menegur dan mendidik. Kadang2 lucu dan bengang kerana selang seli mereka mengadu rasa tak puas hati di kalangan adik beradik yang turut menjadi rakan sepermainan paling akrab!

"Kakak tolong jaga adik ya..ummi nak masak ni,"pintaku pada anak sulungku Maryam Husna. Kakak sekarang sangat perihatin kepada adik2nya.Perubahan ini sangat2 mengembirakan kami,kerana sebelum ini kakak banyak menghabiskan masa untuk menguruskan dirinya sahaja..maklumlah nak menduduki UPSR!Alhamdulillah berkat usaha dan bimbingan guru2 serta doa yang tak putus2 daripada semua, kakak berjaya mendapat 5A dan Mummtaz dalam PSRA. Semoga rezeki kakak terus dilimpahi dan diizinkan oleh Allah Taala untuk meyambung perjuangan di Maahad Tahfiz..amin ya rabb!Allahumma yassir wa la tu'assir wa atmim bilkhair!

Cuti masih panjang..Ya Allah berilah kekuatan kepada kami untuk mendidik anak-anak kami menjadi 'penyejuk mata' dan pemimpin untuk orang2 yang bertaqwa!perjalanan masih jauh..ya Allah ya Rahman ya Rahim kepadaMu kami memohon dan kepadaMu kami berserah,sesungguhnya engkau Maha Berkuasa ke atas seluruh makhlukMu di alam fana' ini.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum , bestnya cuti. moga semuanya dirahmati Allah. Dengar kata nak pindah rumah baru? ye ke? fuhh .. mesti nak mintak kami tolong .... huhh banyak barang tu!!! tak pe boleh2222 , tak kisah

azimah arshad said...

wahhh k.raja dah ada blog arr..hebat2! bagi sy blog ni lbh kepada tmpt utk luahan perasaan jer bkn apapun, suka2 jer...mcm hobi hehehe...
apapun i follow ur blog yer! happy blogging!

Post a Comment